Les Aules hospitalàries depenen del Departament d’Ensenyament i Salut.
texto de Aina
texto de Aina
Hospital Universitari Arnau de Vilanova. 5ª planta. S’obre l’ascensor. Gent amunt i avall corrent pels passadissos, i enmig de les bates blanques, espurnes de colors. Un pòster amb la paraula “Somriures” decora l’entrada de la planta i les portes de les habitacions estan plenes de dibuixos, llunes, i sobres de desitjos. Un gran finestral il·lumina tot el passadís deixant entrar un clar raig de sol. Un gran cartell on hi posa “Curs 2011-2012” dóna la benvinguda a l’Aula Hospitalària. Som a la planta on els pacients, són nens.
Les bates estampades són les dels mestres que intenten alleugerir l’estada dels pacients ingressats, evitant que tots aquells que estan en edat escolar perdin el ritme del curs i fent que els més petits passin una bona estona. Cada vegada que un nen és ingressat comença el mecanisme. Cal posar-se en contacte amb el centre educatiu el més aviat possible per no perdre temps.
Són les 9 del matí. Com en tota escola abans de començar les classes la mestra es reuneix amb la resta de col·laboradors, la majoria alumnes en pràctiques de cicles formatius de grau superior. De forma conjunta decideixen les activitats del dia, posen a punt el registre i l’espai. Però, hi ha una diferència respecte a la resta de centres convencionals. No saben quins nens tindran avui, com es trobaran o a quina hora passarà el metge per fer-los-hi proves. Malgrat això una cosa està clara, avui toca decorar. Esta arribant la primavera i el mural del passadís s’ha de canviar.
Un cop tot està apunt i els metges han fet la seva ronda matinal toca dir “Bon dia” a tots els nens i donar la benvinguda als nous pacients que van ingressar la tarda anterior. Avui és el seu primer dia a l’hospital i el seu primer dia de cole. Cal entrar habitació per habitació, cada una és un món i cada nen és especial. “S’ha de tractar cada un de manera diferent a l’anterior” assegura la mestra, Toñy Castillo. Tots la coneixen, i els nous no tardaran en fer-ho. Saben que ella és l’encarregada de manar deures de matemàtiques, socials i el que faci falta, però que també és la que els explica contes, escrits per ella mateixa, pensant en ells. Als nous se’ls hi ha d’explicar que disposen d’un espai on esbargir-se i sortir de la depriment habitació quan es trobin millor. Un espai amb taules rodones, ordinadors, contes, jocs, mestres i el què és més important, altres nens.
Segons el Departament d’Ensenyament, “Les aules hospitalàries són àmbits educatius en els quals els docents donen suport i afavoreixen la continuïtat del procés d’aprenentatge dels infants i joves hospitalitzats que a causa de la malaltia no poden seguir temporalment els estudis al seu centre educatiu.” No obstant això, tan per familiars, voluntaris, mestres i nens, l’aula és molt més que “un espai físic” és un ambient, un sentiment, una atmosfera i com tota escola està formada per nens i nenes reals.
“Els alumnes però no són només els nens, també has de treballar molt amb els pares” afirma la Toñy. Aquest és el cas de la Fàtima , una noia de 24 anys. Originaria d’un petit poble del Marroc, no parla ni el castellà ni el català i té una filla de 6 mesos que va ingressar a l’hospital només néixer. La família està lluny, el pare no hi és i la mare està sola a l’hospital. Li costa comunicar-se. La petita té problemes de ronyó, però ha d’esperar fins als 2 anys per un trasplantament. La situació és “crítica” segons els metges. En aquestes moments “qui necessita una abraçada, un conte o un dibuix” és la mare perquè és ella qui ha d’afrontar sola el dia, la nit i els mesos mentre els metges entren i surten i li “expliquen coses que amb prou feines pot entendre” comenta la mestra. El llit de la nena està ple de dibuixos que donen un toc de color a l’ habitació.
El projecte més proper en el qual està treballant l’aula, és la celebració de la diada de Sant Jordi, on s’espera que més d’una quinzena d’escriptors de les terres de Lleida passin per l’hospital durant tres setmanes i preparin tallers per al nens i expliquin contes. També està vinculada amb teràpies “pioneres” com ara “la canina” o l’execució de tallers de psicomotricitat i risoteràpia. A més té relació amb l’aula hospitalària de Toulouse, amb qui ha iniciat un projecte anomenat “La Carrera , La course” dedicat al tractament de la diabetis en nous pacients i sobretot en tractar el debut d’aquests nens que sovint “es troben desorientats, i es senten diferents a la resta”, defensa la Toñy que a més de mestra, és una de les expertes en el procés d’acompanyament de la diabetis infantil més reconeguda de Catalunya.
Malgrat aquesta part dolça, no deixa de ser un hospital i la decoració no aconsegueix amagar, tot i que ho camufla, la naturalesa del lloc. Cada dia hi ha nens que marxen cap a casa, els més greus són enviats amb helicòpter a Vall d’Hebron i d’altres... “se’n van per sempre. Ens deixen”.
Entre aquest casos greus trobem el cas de la Blanca , una nena de 14 anys, amb una discapacitat. Li ha tocat tornar a l’hospital, aquesta vegada per un constipat que s’ha complicat. Quan va arribar estava a 43 grau de febre. Està connectada a nombroses màquines i vigilada sota l’atenta mirada del pare, que amb resignació veu en la mestra un suport moral i afirma “Aquest cop ens en hem sortit, però i la pròxima…”. La pròxima no ho sap ningú. En aquesta feina la Toñy assegura que “cal estar sempre vital, si tens un mal dia o estàs trista, et tanques al despatx i plores, però quan surts has d’estar bé. Els pares i els nens no en tenen la culpa”.
Tot el personal de l’hospital és conscient de la seva importància i s’hi mostra predisposat. Ajuden als nens, pares i mestres en tot. Els d’infermeria assegura que els nens arriben amb por i tensions i viuen fortes situacions d’estrès, però en la mesura que es preocupen per les seves activitats escolars, vivències i deures, el nivell de normalitat fa baixar la tensió. Els metges també s’esforcen en recordar que sovint el fet de sentir-se còmodes en un lloc influeix notablement en el seu estat anímic. Per això veuen molt important que els nens es trobin bé allà on estiguin i defensen que “cada hospital hauria de tenir una Aula Hospitalària”. Parlant amb un metge que avui està a l’aula diu que: “El nen que arriba a l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova no és només, un esser susceptible de necessitar salut, o un esser immers dins d’una cultura, un ésser que aprèn. El nen que arriba és un conjunt de tot això”.
L’aula té doncs una doble vessant la sanitària i l’educativa. Aquesta última està sota la responsabilitat de l’inspector d’educació, que assegura que “l’aula ha de servir per garantir el dret a l’escolarització de tots els nens d’aquest país, sigui quina sigui la seva situació, però més enllà d’això el que importa és crear un espai de benestar per damunt de plans d’estudis o malalties concretes”. En definitiva, tots, nens, pares, metges i mestres coincideixen en la importància de la funció que desenvolupa l’aula hospitalària.
“Els alumnes però, no són només els nens, també has de treballar molt amb els pares”
“Els nens no són tontos i quan és festa, ja estiguin aquí o a casa res de matemàtiques”
"El fet de sentir-se còmodes en un lloc influeix notablement en el seu estat anímic"
"Cal entrar habitació per habitació, cada una és un món i cada nen és especial"
“Cal estar sempre vital, si tens un mal dia o estàs trista, et tanques al despatx i plores”
No hay comentarios:
Publicar un comentario